Tiedätkö
sen tunteen, kun heräät rakkaasi kainalosta lintujen laulaessa ja auringon
pilkahdellessa verhojen raoista? Tiedätkö sen tunteen, kun ensimmäinen
lauseesi, jonka kuulet heti herättyäsi on, “Rakastan sinua.”? Entä tiedätkö sen
tunteen, kun kaikki hyvä särkyy palasiksi aivan hetkessä? Minä tiedän tämän
kaiken, ja nyt haluaisin kertoa sinulle minun tarinani. Oletko valmis maailman
surullisimpaan tarinaan? Tässä se tulee.
Kaikki
alkoi aivan normaalina torstai-aamuna. Olin menossa kouluun poikaystäväni Jeren
kanssa. Kävelimme niin kuin aina, käsi kädessä toisillemme hymyillen. Puhuimme
syvällisiä asioita ja kouluun saapuessamme molemmilla oli tippa linssissä. Se
oli omalla tavallaan niin herkkää, mutta silti niin huvittavaa. Ennen kuin
tiemme erosivat, Jere antoi minulle pitkän suudelman ja kosketti selkääni
hellästi osoittaakseen kaikille, että minä olin vain hänen. ”Nähdään koulun
jälkeen!” Hän huikkasi ja lähti omien kavereidensa luokse. En olisi ikinä
voinut arvata, että ne kolme sanaa tulisivat olemaan viimeiset sanat, jotka
ikinä Jeren suusta kuulisin.
Kävelin
normaalisti omaan luokkaani, jossa minulla oli äidinkieltä. Olin aina hieman
huono koulussa. Yritin aina keskittyä opiskeluun, mutta lapsuuteni ei ollut
kovin helppo. Äidin alkoholismi ja isän syrjähypyt tekivät elämästäni yhtä
vuoristorataa. Siinä elämäntilanteessa ei ensimmäisenä tullut mieleen, että
kouluun pitäisi panostaa. Äidin ja isän erottua ei mennyt kauan, kun minut
otettiin huostaan. Äitini ei pystynyt huolehtimaan minusta, ja isäni taas ei
halunnut edes tunnustaa minua lapsekseen. Vaikka lapsuuteni näytti
surulliselta, uskoin aina parempaan huomiseen. – Onneksi. Jereen tutustuin
14-vuotiaana. Silloin elämänsuuntani muuttui. Aloin ajatella enemmän omaa
tulevaisuuttani ja sitä, kuinka tärkeää opiskelu oikeasti on. Jere tuki minua
kaikessa mihin ikinä ryhdyinkin, ja ennen kuin huomasinkaan, seurustelin
maailman ihanimman ihmisen kanssa.
Jere ei
ikinä pettänyt luottamustani. Jos minä jäin viikonloppuna kotiin, Jerekin jäi.
Jos minä olin sairas, Jere toi minulle suklaata ja silitteli minua. Vaikka
olisin huutanut kurkku suorana, Jere ei olisi suuttunut. Hän olisi halannut
minua tiukasti eikä olisi päästänyt irti ennen kuin olisin rauhoittunut. Hän
oli ihanin ihminen, kenet ikinä olin tuntenut. Välillä ajattelin, etten edes
ansaitse niin ihanaa henkilöä kuin Jere. Hänen ihana luonteensa yhdistettynä
komeaan ulkonäköön sai kaikki tytöt sulamaan, mutta silti Jere valitsi minut.
Hän ei haikaillut muiden tyttöjen perään, vaan katsoi aina vain minua. Kaikkein
eniten Jeressä kuitenkin rakastin hänen upeaa elämänasennettaan. Vaikka häneltä
olisi lähtenyt katto pään päältä ja hänet olisi karkotettu maasta, hän olisi
hymyillyt. Hän sanoi minulle aina: ” Niin kauan kuin meillä on toisemme, minulle
on ihan sama mitä minulle käy. Ja vaikka minä kuolisin, kuolisin onnellisena,
koska tietäisin, että löysin elämäni ihanimman ihmisen ennen kuolemaani, sinut
Anna.” Aivan Jere oli kaikin tavoin upea ihminen. En voi muuta kuin kiittää
luojaa, että sain viettää kolme vuotta elämästäni hänen kanssaan.
Palataan
siihen torstai-aamuun. Äidinkielen tunnin jälkeen minulla oli liikuntaa ja
matematiikka. Tunnit menivät nopeasti, koska tiesin kenet näkisin koulun
jälkeen. Matematiikantuntia oli enää puoli tuntia jäljellä. Laskin minuutteja
tunnin loppumiseen ja kultani näkemiseen. Juuri ennen tunnin loppumista, kuulin
kirkumista käytävästä. Kuulin vain sanat: ” Se tulee, juoskaa!” Ja aseen
laukauksen. Kaikki luokassamme menivät paniikkiin, opettajaamme myöten.
Oppilaat alkoivat hyppiä ikkunoista välittämättä siitä, että olimme neljännessä
kerroksessa. Opettaja ei kyennyt antamaan minkäänlaisia ohjeita, vaan jäi
tuolilleen istumaan ja rukoilemaan. Vaikka kyyneleet alkoivat valua poskiani
pitkin, päätin, etten jätä Jereä. Lähdin kävelemään kohti käytävää. Verta oli
kaikkialla, ja ruumiita makasi ympäri koulurakennusta. Saapuessani Jeren luokan
ovelle näin sen. Näin ampujan. Hän katsoi minua syvälle silmiini kaivaessaan
samalla asettaan taskusta. Olin valmis siihen, olin valmis kuolemaan. Katsoin
ampujaa viimeisen kerran ja suljin silmäni. Silloin tunsin sen, joku tönäisi
minut seinää vasten. Se oli Jere. Jere hyppäsi pelastamaan minut ja otti luodin
omaan rintaansa. Heti, kun luoti osui häneen, hän kaatui maahan. Katsoin maassa
makaavaa Jereä ja sen jälkeen ampujaa. Ampuja oli laukaisemassa aseen viimeisen
kerran, kunnes huomasi luotiensa loppuneen. Hän lähti juoksemaan kohti
yläkertaa potkaisten samalla useita ruumiita päähän. Jäin katsomaan veressä
makaavaa Jereä, joka oli elämässä elämänsä viimeisiä sekunteja. Hänen silmänsä
menivät enemmän ja enemmän kiinni samalla, kun hänen hengityksensä hidastui.
Minä aloin itkeä. Itkin kovempaa, kuin koskaan olin itkenyt. Kaaduin Jeren
päälle ja silitin hänen hiuksiaan. Suutelin hänen kylmiä huuliaan ja katsoin
syvälle hänen silmiinsä. Silloin kuulin ne sanat: ” Rakastan sinua Anna, älä
ikinä unohda sitä.” Sen jälkeen Jeren silmät sulkeutuivat ja tunsin kuinka
hänen sydämensä pysähtyi. Huusin. Huusin kovempaa kuin koskaan olin huutanut.
Nostin Jeren syliini ja kannoin hänet verta valuvana ulos, jossa ambulanssit ja
muu pelastushenkilökunta jo odottivat. Suutelin Jereä viimeisen kerran, kunnes
luovutin hänet ammattilaisten käsiin. Ne sanat: ” Henkilö on kuollut, olisiko
omaisia, joille voisi ilmoittaa?” sattuivat paljon. Kerroin Jeren vanhempien
nimet ja Jeren kuolinajan. Samaan aikaan näin hänet. Näin henkilön, joka sai
tuhottua elämäni parissa minuutissa. Näin ampujan, joka tappoi minun elämäni. Tunsin
sisälläni niin paljon vihaa, tuskaa ja kipua samaan aikaan. Ampujan silmät
eivät nähneet sääliä. Ne näkivät ivaa ja mielihyväntunnetta nähdessään minun
kärsivän. En tiennyt mitä tekisin. Toisaalta olisi tehnyt mieli hakata hänet
kuoliaaksi, ampua hänen sydämensä pihalle ja nähdä hänen kärsivän. – Sillä
tavalla, jolla minäkin kärsin. Toisaalta ajattelin, ettei mikään toisi Jereä
enää takaisin, ei kosto eikä itku. Olin
kuitenkin tehnyt päätökseni. Tiesin, mitä minun pitäisi tehdä. Lähdin
kävelemään kohti ampujaa. Jokainen askel tuntui entistä raskaammalta. Päätin
silti kävellä. Mikään tunne ei voinut saada oloani enää pahemmaksi. Kohdatessani
ampujan katsoin häntä silmiin, syvälle hänen ivan täyttämiin silmiin. Aloin
itkeä. Katsoin häntä vieläkin syvemmälle silmiin samalla vetäen asettani
laukusta. ”Toivottavasti olet tyytyväinen”, sanoin ampujalle asettaen samalla aseen
otsalleni. Kyynel lähti vierimään poskeani pitkin samalla kun painoin
liipaisinta Kaaduin maahan ja näin vain Jeren. Näin hänen komeat kasvonsa ja
ihanan hymynsä. Viimeiset sanani olivat: ”Minä tulen Jere, odota minua siellä.”
Tiesin
koko ajan Jeren kuoltua, mitä minä tekisin. Tiesin, etten voisi elää ilman
Jereä. Miksi sitten ammuin itseni ihmisen edessä, joka tuhosi koko elämäni? No,
halusin ampujan näkevän surun ja pelon silmissäni. Halusin, että hän joutuisi
näkemään sen kaiken tuskan, jonka hän minulle aiheutti. Olen lähes varma siitä,
että hän muistaa minun silmäni pitkään. Olen myös varma siitä, että hänelläkin
on omatunto, jossain hyvin kovan kuoren alla. Joskus hän vielä ymmärtää tekonsa
suuruuden ja muistaa ne minun sanani. Siitä hetkestä lähtien hänen elämänsä ei
tule olemaan helppoa.
![]() |
| Hyvästi. (www.weheartit.com) |
![]() |
| (www.weheartit.com) |


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti