Minulla on tuollainen tilanne. Isäni voi erittäin huonosti. Hän on hyvin masentunut ja kyllästynyt elämään. Hän muistuttaa minuakin joka päivä siitä, kuinka hänen elämässään ei ole mitään elettävää ja kuinka hän on väsynyt kaikkeen. Minun on lapsena hyvin vaikea sanoa tai tehdä mitään. Yritän vain kuunnella häntä parhaani mukaan ja kunnioittaa häntä ja hänen mielipiteitään. Välillä on kuitenkin hyvin vaikea kuunnella isää ja hänen juttujaan. Nykyisin hän juo joka ilta, koska hän haluaa edes hieman rentoutua. Lisäksi hän treenaa joka päivä noin kaksi kertaa, minkä vuoksi hänellä on kamalia kipuja esimerkiksi oikean käden olkapäässä. Hän juo myös sen vuoksi, ettei hänen tarvitsisi syödä kolmiokipulääkkeitä, jotka tekevät hänestä aivan hullun. En tiedä, kuinka hän on mennyt tuohon kuntoon. Hän on aivan iloton koko ajan ja huutaa aivan pikkuasioista. Lisäksi hän katselee iltaisin pikkusiskojeni käytyä nukkumaan surullisia musiikkivideoita netistä samalla kuin juo. Sitten hän ihailee kuolleita muusikoita, varsinkin heitä, jotka ovat kuolleet alkoholin ja lääkkeiden yliannostukseen. Jopa jouluaattona hän sanoin minulle: "Ajattele, että tuo tyyppi kuoli alkoholiin ja lääkkeisiin, ajattele kuinka lähellä minäkin olen käynyt kuolemaa. " Hän jollain tavalla ihailee kuolemaa ja kuolleita ihmisiä.
Tuntuu erittäin pahalle, kun oma isä sanoo sinulle vihaisena, kuinka hänen kaikki ongelmansa johtuvat sinusta. Eräs päivä iskä huusi minulle, kuinka minä olen aiheuttanut hänen pahan olonsa ja kaiken. Hän sanoi, että en ymmärrä häntä yhtään ja kuinka kiittämätön ja surkea lapsi olen. Sen jälkeen hän tokaisi, että minulle olisi aivan oikein, että hän kuolisi. Hän sanoi, että minulle olisi oikein kärsiä ja kestää sitä pahaa oloa, jota hänen lähtemisensä minulle aiheuttaisi. Silloin mielessäni pyöri vain yksi kysymys: "Isä, miksi?"
Ehkä isäsi on masentunut koska sinä olet. Ehkä häntä vaivaa syyllisyys siitä mitä on tehnyt väärin sinun suhteesi kun voit pahoin. Tsemppiä !
VastaaPoistaNiin..olen miettinyt samaa. Tuntuu vain erittäin pahalta, että koska minä vaadin itseltäni liikaa ja olen "sairastunut", hän pitää sitä itsensä syynä. Enkä voi auttaa..Kiitos paljon!!
VastaaPoistaEntä jos alat nyt ajattelemaan omaa hyvinvointiasi ja teet oikeasti töitä kerrankin sen eteen että sulla on hyvä olo. Luulen että isäsi vointikin kohenee kun hän huomaa että sulla on asiat paremmin :) p.s olen sama anonyymi kuin yllä.
VastaaPoistaYritän. :) Teen parhaani ja pyrin myös auttamaan isääni! Kiitos kommenteista!
VastaaPoistaMinä taas olen sitä mieltä, että isäsi aikuisena ihmisenä tulisi ottaa vastuu omasta pahoinvoinnistaan ja masennuksestaan ja hakea siihen hoitoa, eikä syyllistää sinua siitä. Et sinä ole vastuussa isästäsi, vaan hän on vastuussa sinusta ja sinun hyvinvoinnista.
VastaaPoista