tiistai 20. maaliskuuta 2012

Kehon reaktio

Yleensä sitä luulisi, että perfektionismi on vain mielen sairaus, mutta se vaikuttaa hyvin paljon myös kroppaan. On hyvin raskasta samaan aikaan kuulla itseltään henkisiä syytöksiä pään sisällä ja lisäksi kestää kropan erilaiset reaktiot. Ehkä ikävin kehon reaktio on ahdistuneisuus, joka näkyy sykkeen nousuna, vatsakipuna ja käsien tärisemisenä. Jos en esimerkiksi löydä heti jotain monistetta, jota tarvitsen, alan ahdistua. Sykkeeni nousee todella ylös ja kädet tärisee. Alan huutaa ja itkeä samaan aikaan. Samalla myös vatsaa alkaa koskea, joskus jopa oksettaa. Tällaisina hetkinä sitä tajuaa, ettei taida olla aivan terve. Toinen hetki jolloin tällaista ahdistuneisuutta näkee, on juuri ennen koetta tai kokeensaamista. Kädet tärisevät ja tekisi mieli juosta pois. Välillä pyörryttää ja tuntuu, ettei vaan kestä sitä painetta, joka syntyy. Vatsakipu ei katoa lähes koskaan, sillä se reagoi aina, kun stressaan vähänkin jotain. - Juuri nytkin.

On hyvin rankkaa elää, kun joutuu koko ajan pelkäämään, milloin romahtaa. Mielen romahdus ei riitä, vaan myös koko kroppa romahtaa, ja silti pitäisi kestää kokeiden paine ja esimerkiksi kaikki treenit. Välillä esimerkiksi käsien täristessä ja itkiessä on sellainen olo, ettei jaksa enää. Olen niin nuori ja silti niin poikki jo nyt. En usko, että kehoni, puhumattakaan mielestäni, jaksaa tätä höykytystä loputtomiin. Lopulta romahdan täydellisesti, enkä tiedä kauan palautumiseen menee.

Väsyttää, itkettää ja silti pitää jaksaa. (kuva www.weheartit.com)
Miksi on sitten hyvin rankkaa kestää näitä erilaisia reaktioita? - No kuvittele itsesi lukemassa normaalisti kokeisiin. Yhtäkkiä tarvitset jotain monistetta. Alat paniikissa etsiä sitä, tuloksetta. Olet yksin kotona, eikä kukaan voi auttaa. Yhtäkkiä ilman minkäänlaista erityistä syytä vain romahdat. Alat huutaa, ehkä jopa heitellä tavaroita. Itket samalla, kun tunnet, että sykkeesi nousee ja kätesi alkavat täristä. Eikä tämäkään vielä riitä, vaan lisäksi alkaa oksettaa. Sekoat lopullisesti yhden monisteen takia! Silloin tuntuu, ettei elämässä ole mitään järkeä, sillä eihän elämässä kaikki voi mennä aina täydellisesti. - Mutta jos ei suostu ymmärtämään sitä, käy näin. Eikä kukaan voi auttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti